En indbetaling er ikke bare enten betalt, fejlet eller tilbageført. Som du måske allerede har opdaget i systemet, findes der flere stadier en indbetaling kan være i. Dem finder du forklaret i denne guide.
Genveje til guiden
- Forklaring til de forskellige roller
- Error codes
- Cancel codes
- De forskellige states
- Diagram over rejsen af betalingen
Vi anbefaler også: Payment Method States, Error & Cancel codes der gennemgår betalingsmidlet
samt: Subscription States, Error & Cancel Codes der gennemgår abonnementet.
Forklaring til de forskellige roller
I dit OF setup vil du få beskrivelserne på engelsk, hvor vi nedenfor derfor også vil beskrive det på engelsk. Til det har du brug for at kende rollernes betydning:
- Debtor = Giver/medlemmet
- Creditor = Jer, som organisation
- Gateway = Den gateway der er brug til at betale med
Se de forskellige Betalingsgateways her.
Du kan finde den fulde liste her: Error and Cancel Codes
Payment Error Codes and Descriptions
Error code og Error description hører sammen og vil automatisk, afhængig af situation, blive sat af systemet.
Error Code |
Error Description |
Examples |
State |
---|---|---|---|
300001 |
Payment Method is temporarily unavailable |
Technical error or unresponsive gateway. |
AwaitingRetry |
300002 |
Payment has failed to charge |
Lost, stolen or closed Card. |
Failed |
300003 |
Payment is expired. |
The OneOff Payment was not accepted in time. |
SessionExpired |
300004 |
Payment was rejected by Debtor |
Involves Debtor rejection of a request i.e. in a mobile app or home banking. |
Rejected |
300005 |
Payment was rejected by Gateway |
Involves Gateway interaction. |
Rejected |
300006 |
Payment has failed to charge |
Payment Method not active at the time of scheduling |
Failed |
Payment Cancel Codes and Descriptions
Cancel description er jeres egen beskrivelse som skrives ved annullering af betalingen.
Mens Cancel code automatisk sættes af systemet, afhængig af situationen.
Cancel Code |
Description of the Cancel Code |
State |
---|---|---|
300101 |
Cancelled by Creditor in either UI or API integration. |
Cancelled |
De forskellige States
Som ovenstående forklaring gennemgår, har vi en opsummering af de forskellige states her:
-
Charged
En indbetaling er i stadiet charged, når den er opkrævet succesfuldt. -
Awaiting retry
Opkrævningen fejlede. OnlineFundraising vil prøve igen, hvis muligt.
Systemet prøver op til 7 gange, før en endelig konklusion drages. -
Awaiting charge
Systemet har oprettet et opkrævnings-forsøg, men endnu ikke sendt en anmodning til betalingsgatewayen. -
Ready
Resultatet af at processere en pending Subscription -
Pending
Opkrævningen er sendt til betalingsgatewayen (fx. MobilePay eller Betalingsservice) og afventer opkrævning. -
Session expired
Opkrævningsforsøget er udløbet. Denne fejlkode bruges ved MobilePay Subscription, når giveren ikke i tide godkender i app'en.Hvad kan du gøre?
De hyppigste grunde til at sessionen udløber er, at giveren har fortrudt, eller at der er en fejl med betalingsmidlet. Der kan derfor være god grund til at lave et opkald til kontakten for at få flere informationer om, hvorfor aftalen ikke blev godkendt i tide. -
Failed
Opkrævningen fejlede. Se evt. fejlkoder ovenfor. -
Rejected
Opkrævningen er blevet afvist at kontakten. -
Cancelled
Dette vil være en manuel handling.
Payment was cancelled by Merchant (your organisation) after the payment request is sent to Payment Gateway and prior to the expected due date with Payment Gateway limitations in mind. -
Refunded
Betalingen er succesfuldt tilbagebetalt.
Obs. på at der kan gå 2 min. før den skiftes
Diagram over en indbetaling
Recurring payment
Rejsen for en betaling hvis aftale er gentagne træk.
Single payment
Rejse for en enkeltbetaling.