Payment States, Error & Cancel codes

 

En indbetaling er ikke bare enten betalt, fejlet eller tilbageført. Som du måske allerede har opdaget i systemet, findes der flere stadier en indbetaling kan være i. Dem finder du forklaret i denne guide. 

Genveje til guiden

Vi anbefaler også: Payment Method States, Error & Cancel codes der gennemgår betalingsmidlet
samt: Subscription States, Error & Cancel Codes der gennemgår abonnementet. 

 


 

Forklaring til de forskellige roller

I dit OF setup vil du få beskrivelserne på engelsk, hvor vi nedenfor derfor også vil beskrive det på engelsk. Til det har du brug for at kende rollernes betydning: 

Du kan finde den fulde liste her: Error and Cancel Codes

 


 

Payment Error Codes and Descriptions

Error code og Error description hører sammen og vil automatisk, afhængig af situation, blive sat af systemet.

Error Code

Error Description

Examples

State

300001

Payment Method is temporarily unavailable

Technical error or unresponsive gateway.
No funds currently, denied for ~24 hours due to incorrect PIN or similar. For Cards we retry over a period of 7 days.

AwaitingRetry

300002

Payment has failed to charge

Lost, stolen or closed Card.
Phone not available to SMS charges.
Unknown errors with the Gateway.

Failed

300003

Payment is expired.

The OneOff Payment was not accepted in time.

SessionExpired

300004

Payment was rejected by Debtor

Involves Debtor rejection of a request i.e. in a mobile app or home banking.

Rejected

300005

Payment was rejected by Gateway

Involves Gateway interaction.

Rejected

300006

Payment has failed to charge

Payment Method not active at the time of scheduling

Failed

 

Payment Cancel Codes and Descriptions

Cancel description er jeres egen beskrivelse som skrives ved annullering af betalingen.
Mens Cancel code automatisk sættes af systemet, afhængig af situationen.

Cancel Code

Description of the Cancel Code

State

300101

Cancelled by Creditor in either UI or API integration.

Cancelled

 


 

De forskellige States

Som ovenstående forklaring gennemgår, har vi en opsummering af de forskellige states her:

  • Charged
    En indbetaling er i stadiet charged, når den er opkrævet succesfuldt. 

  • Awaiting retry
    Opkrævningen fejlede. OnlineFundraising vil prøve igen, hvis muligt.
    Systemet prøver op til 7 gange, før en endelig konklusion drages.

  • Awaiting charge
    Systemet har oprettet et opkrævnings-forsøg, men endnu ikke sendt en anmodning til betalingsgatewayen.

  • Ready
    Resultatet af at processere en pending Subscription

  • Pending
    Opkrævningen er sendt til betalingsgatewayen (fx. MobilePay eller Betalingsservice) og afventer opkrævning.

  • Session expired
    Opkrævningsforsøget er udløbet. Denne fejlkode bruges ved MobilePay Subscription, når giveren ikke i tide godkender i app'en.

    Hvad kan du gøre? 
    De hyppigste grunde til at sessionen udløber er, at giveren har fortrudt, eller at der er en fejl med betalingsmidlet. Der kan derfor være god grund til at lave et opkald til kontakten for at få flere informationer om, hvorfor aftalen ikke blev godkendt i tide. 

  • Failed
    Opkrævningen fejlede. Se evt. fejlkoder ovenfor.

  • Rejected
    Opkrævningen er blevet afvist at kontakten.

  • Cancelled
    Payment was cancelled by Merchant (your organisation) after the payment request is sent to Payment Gateway and prior to the expected due date with Payment Gateway limitations in mind.

    Dette vil være en manuel handling.
  • Refunded
    Betalingen er succesfuldt tilbagebetalt
    Obs. på at der kan gå 2 min. før den skiftes

 


 

Diagram over en indbetaling 

Recurring payment 

Rejsen for en betaling hvis aftale er gentagne træk.

 

payment-states_recurring.jpg

 

Single payment 

Rejse for en enkeltbetaling. 

payment-states_single.jpg