Denne guide giver dig et indblik i hvad purposes er og hvordan de oprettes. Har du allerede oprettet dem, kan du gå direkte til: Vælg purposes i formularen
Hop direkte til
Hvad er Purposes?
Purposes er den funktion, der giver dig mulighed for at håndtere og holde styr på, hvad formålet med en indbetaling er.
Formålet kan være fikseret og skjult eller synligt i formularen – eller du kan gøre det muligt for kontakten selv at vælge, hvilket formål en indbetaling skal gå til. Alt det sætter du op under Purposes.
Purposes kan styre beløbet, og så er det en hjælp til bogholderiet, da funktionen giver mulighed for at se, hvad pengene er givet til.
Vi har også lavet denne video, som klæder dig på til at forstå Purposes:
Sådan opretter du Purposes
Du opretter Purposes der, hvor du redigerer dine formularer. Har du ikke opsat en formular endnu, anbefaler vi dig at se denne guide: Forstå Form Builder
Du finder menubjælken Purposes lige over, hvor du redigerer formularens felter. Det er her, du kan du indstille ét eller flere formål.
Opsætning for enkeltbetaling
For hvert formål du opretter på en formular, kan du definere
- 1: Name in form
Navnet der skrives her, vil være det kontakten ses i formularen, hvis du gør formålet synligt. - 2: Payment Rules
Der er 2 ting du har mulighed for at indstille, omkring betalingen.- Payments are tax deductible
Hvis der sættes hak i denne, betyder det at man ved en eksport, eller i sit crm system, kunne se at det er fradragsberettiget. Det er ikke noget som kontakten ser, med med mindre dette skrives som en del af kvitteringen. - Payments are required in dunning
Denne tjekboks omhandler, hvis der bliver lavet en betalingsaftale, eller en aftale om et fast træk, hvor der er retskrav på betalingen. Læs næste afsnit, omkring opsætning af betalingsaftaler.
- Payments are tax deductible
- 3: Default amount
Hvis det er ét fast beløb, og ikke skal kunne ændres af kontakten, vil du definerer et beløb her. Hvis ikke der er flere end ét, eller du ønsker at kontakten skal angive dette, efterlades det tomt, og defineres i forbindelse med opsætning af formularen. - 4: Success landing page
Siden bliver også kaldt for kvitteringssiden, da det er denne side kontakten vil ende på efter formularen er udfyldt og indsendt en succesfuldt. Til det skal I lave en side på jeres domæne, som eksempelvis /tak (JeresDomæne.dk/tak) hvor kvitterings-scriptet skal indsættes.Ønsker du at lande på samme side, behøver du ikke indtaste url-adressen for hvor formularen ligger. Men da der er nogle browsere der ikke medgiver denne information automatisk, anbefaler vi at indsætte denne kode på jeres hjemmeside, lige inden <head> slutter:
<meta name="referrer" content="always">
Vi anbefaler dog at lave en takke-sider. Læs mere om hvordan det bliver indlejret på jeres hjemmeside via denne guide: Indlejring af formular på hjemmesiden - 5: Communication
Den kommunikation der er oprettet til formularen / formålet vælges her.Se denne guide: Forstå Communication
- 6: Accounting Code
Her angives jeres Purpose Accounting Code, som er den formålskode der kan være med til at hjælpe jeres regnskab med at identificere betalinger på de forskellige formål.Læs mere om det i vores guide: Hvad er Purpose Accounting Code
Opsætning for betalingsaftaler
Handler det om en formular der har fast træk, skal vi definerer en betalingsaftale. Her skelner vi mellem en personlig aftale, eller en delt aftale.
Som en personlig aftale: Lav en ny Personal Agreement
Eller som en delt aftale: Lav en ny Shared Agreement
Har du ikke læst omkring de forskellige aftaler, anbefaler vi dig at få en introduktion her: Forstå Agreements