New Payment SMS Campaign

 

Du er på denne guide for at lave en ny kampagne, der kan opkræve en enkelt betaling.
Det er også muligt at lave en kampagne med gentagne træk, som du kan læse mere om i denne guide: 
New Subscription SMS Campaign

Vi anbefaler at du har læst denne guide: Campaign i SMS Inbound

Obs. dette kræver at du har abonnementet Almindelig eller Volume.
Hvis du har Basis og laver en payment eller subscription kampagne, vil du automatisk blive opgraderet. 

 


 

Inden du går i gang

Da du skal til at lave en kampagne der opkræver penge, vil vi anbefale dig at tage et kig på om du skal lave en keyword ansøgning først og måske kan spare nogle penge på transaktionsomkostningerne.
Læs mere i denne guide: SMS keyword ansøgning

 

Sådan opretter du en ny kampagne

Du kan godt oprette et nyt keyword eller tilknytte et eksisterende keyword efter kampagnen er oprettet. 
Gå til SMS Inbound -> Campaigns -> Create new campaign

sms_campaigns-Create_new_payment.jpg

 

1. Campaign name

Navnet på jeres kampagne vil kun optræde på listen du finde under Campaigns, og vil ikke være synlig for den kontaktperson der sender sms'en.

2. Select service

Efter du har givet din kampagne et navn kan du vælge hvilken type der skal oprettes, hvor de tilhørende felter du vil være mulige at skrive i.

Du har også mulighed for at lave andre kampagner som eksempelvis kan:
sende en besked tilbage eller starte en fast aftale

3. Reply message

I dette område vil du skrive den tekst som sendes tilbage, når dit keyword bliver brugt. Du kan nede til højre se hvor mange sms'er der bliver sendt afsted. 

4: Variable

Som du måske kender fra formularer, er det muligt at sætte en variable ind. Da vi ved sms kun kender kontaktens tlf. nummer, kan du bruge det denne variable [phone]. Du vil eksempelvis kunne forudfylde tlf. feltet i din formular på denne måde: http://DinUrl.dk/linkTilDinFormular?[phone] . Er du i tvivl kan du hive fat i os på support@onlinefundraising.dk 

5: Test the reply message

Du har mulighed for at teste beskeden af, inden det bliver brugt i dit marketingmateriale.
Indtast dit telefonnummer og tryk send test. Obs. indtast dit telefonnummer helt uden (+)45 eller 0045 .

6: Define meta data

Ønsker du at tilknytte noget ekstra data til eksempelvis jeres crm system, kan I tilføje noget MetaData. 
Et eksempel på meta data vil være: Key: Kampagne Value: vinterkampagne2020
Det vil sige at det er ekstra data I har behov for at tilknytte og ikke noget kontaktpersonen vil se. 

7: Transactional type

Dit valg af transaktionstype vil have indflydelse på den transaktionsomkostning der er i forbindelse med dit keyword (læse i toppen under "inden du går i gang".) Der er følgende muligheder:

  • Donation (humanitarian)
    Er donationen til et humanitært formål, trykkes der her. 
  • Donation (non-humanitarian)
    Går donationen til et ikke humanitært formål, trykkes der her.
  • Product (physical)
    Er det et fysisk produkt der købes,trykkes der her
    Eksempelvis er et medlemskab et fysisk produkt. 
  • Product (digital)
    Er dit produkt digitalt, som eksempelvis et musik, app, webservice m.m., skal du trykke her

8: Transactional setting

Dette er indstillinger til opkrævningen. 

  • Amount
    Det fulde beløb der skal opkræves (se evt. nedenfor), skrives i dette felt. 
  • VAT percentage
    Her vil du skrive om der er moms på beløbet eller ej.
    Hvis I eksempelvis er fritaget for moms skrives der 0, eller hvis I betaler moms vil I skrive 25.

    Skriv kun tal og ikke "%" i feltet.

  • Purpose accounting code 
    Her angives jeres formålskode, som er den der kan være med til at hjælpe jeres regnskabsafdeling med at identificere betalinger på de forskellige formål. 

    Læs mere om det i vores guide: Hvad er Purpose Accounting Code

  • Invoice text
    Denne tekst vil optræde på kontaktpersonens regning. 

  • Revenue text
    Dette vil være den tekst som står i forbindelse med udbetaling af jeres sms donationer. 

  • Tax deductible
    Hvis der sættes hak i denne, betyder det at man ved en eksport, eller i sit crm system, kunne se at det er fradragsberettiget. Det er ikke noget som kontakten ser, med med mindre dette skrives som en del af kvitteringen. 

  • Payment required
    Hvis betalingen er påkrævet, som eksempelvis hvis der er en modydelse, vil der skulle sættes hak i denne. Dette sætte gang i en process der prøver at opkræve flere gange hvis der skulle være fejl. 

9: Create

Til sidst er der kun tilbage at trykke Create, for at oprette kampagnen.
Efterfølgende skal du ind under dit keyword og vælge kampagnen i dropdown. Dette er beskrevet i vores guide til reservation af nyt keyword.  

 


 

Ofte stillede spørgsmål

  • Kan jeg bruge specialtegn?
    • Som udgangspunkt ja. Hvis der er nogle som du ikke kan bruge, vil du oppe i højre side vil du se en fejlmeddelelse som denne: Cannot contain unicode characters.
       ORG_-_Campagn_Fejlmeddelse.png