Forstå Payment Method

 

Du vil i denne guide få et et indblik i hvad en betalingsmetode er og hvad du kan gøre med det.
Det er kun muligt at have en aktiv betalingsmetode pr. betalingsaftale, hver giver/medlem kan godt have flere betalingsmetoder.

Oversigt

 


 

Hvad er Payment method?

Payment method er den betalingsmetode der er bliver brugt til at betale for en enkeltbetaling eller en en specifik betalingsaftale. Det kunne eksempelvis være kortbetaling, MobilePay, Betalingsservice eller SMS. 

Vi har skrevet mere om de forskellige betalingsmetoder her, samt hvad det kræver for at få dem:
De forskellige Betalingsgateways.

 


 

Typer af Payment Methods

Betalingsmetoder kommer fra en betalingsgateway. Under de enkelte metoder, er der forklaring til hvad det kræver at komme i gang, og hvilken gateway den tilhører.

 

 


 

Hvor finder jeg den enkelte betalingsmetoder?

Der er 2 steder hvor du kan se betalingsmetoderne.

1: Under hver Contact
I venstre side på giver/medlemmet, vil du finde alle de betalingsmetoder som har været eller er tilknyttet. 

payment-method_list_view.png

Her vil du kunne trykke ind og se hvad status er. 
payment-method_a_bnet.png

 

2: På den enkelte betalingsaftale
Ligeledes vil du på på den enkelte betalingsaftale, kunne se hvilket betalingsmiddel der er brugt. 

payment-method_Subscriptions.png

 


 

Hvad kan jeg gøre hvis det udløber

Hvis en betalingsmetode udløber vil den tilknyttet betalingsaftale fejle. Dette ses ved at aftalen skifter state: Subscription States og Error Codes. Der er forskellige grunde til at en betalingsaftale vil udløbe, men hver betalingsmiddel har deres måde at håndtere det på.

Du skal derfor starte med at kigge på betalingsmidlet, og se hvad status er. 

I de fleste tilfælde har giver/medlemmet allerede har fået en besked, men det er også noget du (snarest) har mulighed at have indflydelse på via os:

Vi anbefaler også at se denne guide: Frister for oprettelser og ændringer i betalingsaftaler der udover at fortælle hvornår du kan lave ændringer, også har andre særregler.

 

Betalingskort

Hvis der er lavet en betalingsaftale via et kort, og det kort blive lukket ned - enten ved spærring eller udløb, skal man skifte det til et nyt betalingskort.

Her vil det typisk være banken der foruden har sendt et nyt kort, eller givet en mail. Ellers kan I gøre dette manuelt via skift af betalingsmiddel eller via kommunikationen.

 

MobilePay Subscription

Da MobilePay kører via et betalingskort i giver/medlemmets app, vil de informerer om at det via en notifikation i app'en, hvis kortet udløber. I de fleste sker dette i tide og derfor ikke noget du skal tænke yderligere over. 

 

Betalingsservice

Lidt som betalingskort, håndteres denne aftale primært i samarbejde med giver/medlemmets bank.
Til forskel for denne kører det via reg. og konto nr. hvor de selv har evnen til at skifte til en anden konto.

Ellers gælder følgende også: manuelt via skift af betalingsmiddel eller via kommunikationen.

 

SMS

Opkrævningen sker via telefonregningen, hvor det kan ses på samme måde som et kort, hvor hvis denne annulleres, kan man skifte manuelt via skift af betalingsmiddel eller bruge kommunikationen.