Forstå Payment Method

Senest redigeret:

 

Du vil i denne guide få et et indblik i, hvad en payment method er.

Det er kun muligt at have én aktiv payment method pr. betalingsaftale. En giver/medlem kan godt have flere betalingsmetoder.

Oversigt


 

Hvad er Payment method?

Payment method er den betalingsmetode der er bliver brugt til at betale for en enkeltbetaling eller en en specifik betalingsaftale. Det kunne eksempelvis være kortbetaling, MobilePay, Betalingsservice eller SMS. 

Vi har skrevet mere om de forskellige betalingsmetoder, samt hvad det kræver at få dem, her:
De forskellige betalingsgateways.

 


 

Typer af payment methods

Under de enkelte metoder er der forklaring til hvad det kræver at komme i gang, og hvilken betalingsgateway den benytter.

 


 

Hvor finder jeg frem til betalingsmetoden?

Der er to steder, hvor du kan se betalingsmetoderne.

1: Contact
Når du får vist en kontakt, vil du i venstre side finde alle de betalingsmetoder, som har været eller er tilknyttet kontakten.

payment-method_list_view.png

Her vil du kunne trykke på betalingsmetoden og se, hvad status er. 
payment-method_a_bnet.png 

2: Agreement
Ligeledes vil du på på den enkelte betalingsaftale kunne se, hvilket betalingsmiddel aftalen benytter. 

payment-method_Subscriptions.png

 


 

Hvad kan jeg gøre, hvis betalingsmetoden udløber?

Hvis en betalingsmetode udløber, vil den tilknyttede betalingsaftale fejle. Dette ses ved, at aftalen skifter state (Se: Subscription States og Error Codes.) Der er forskellige grunde til, at en betalingsmetode vil udløbe, men hver betalingsmiddel har deres måde at håndtere det på.

Du skal derfor starte med at kigge på betalingsmidlet, og se hvad status er

I de fleste tilfælde har giver/medlemmet allerede har fået en besked, men det er også noget du har mulighed at have indflydelse på via os:

Vi anbefaler også at se denne guide: Frister for oprettelser og ændringer i betalingsaftaler, der udover at fortælle, hvornår du kan lave ændringer, også indeholder information om andre særregler.

 

Betalingskort

Hvis der er lavet en betalingsaftale via et kort, og det kort blive lukket ned – enten ved spærring eller udløb – skal man skifte til et nyt betalingskort.

I kan gøre dette manuelt med funktionen skift betalingsmiddel, eller I kan opsætte kommunikation til formålet.

 

MobilePay Subscription

Da MobilePay trækker over et betalingskort i giver/medlemmets app, vil de informere, når kortet udløber, via en notifikation i app'en. I de fleste tilfælde dette i tide og er derfor ikke noget, du skal tænke yderligere over. 

 

Betalingsservice

Lidt som betalingskort, håndteres denne aftale primært i samarbejde med giver/medlemmets bank.
Til forskel trækker Betalingsservice ved hjælp af reg. og konto nr. Har given/medlemmet brug for at skifte til en anden konto, fx fordi de skifter bank, vil Betalinggsserviceaftaler typisk følge med automatisk.

Skulle du alligevel have brug for at skifte konto, kan du gøre dette med funktionen skift af betalingsmiddel eller kommunikation.

 

SMS

Opkrævningen sker via telefonregningen. Hvis opkrævningen stopper, kan man skifte betalingsmiddel manuelt via skift af betalingsmiddel eller bruge kommunikationen.