Der er en tendens til, at browsere bliver mere og mere optagede af privatlivspolitik, hvilket resulterer i, at tracking på tværs af domæner ses som uønsket og derfor umuliggøres.
Vi anbefaler derfor, at du bruger Google Tag Manager til tracking af dine OnlineFundraising-formularer. Med Tag Manager bliver alt tracking sendt fra din egen hjemmeside og ikke fra andre domæner som f.eks. onlinefundraising.dk.
Med Tag Manager kan du også nemt lave cookie-håndtering, så du sikrer dig, at OnlineFundraising ikke sender tracking, hvis dine besøgende har fravalgt det i deres cookie-samtykke. Uden Tag Manager fortsætter OnlineFundraising med at sende tracking, uanset cookie-valg på hovedhjemmesiden.
Det er muligt at opsætte OnlineFundraising, så din data bliver gjort tilgængelig i datalaget til Google Tag Manager (GTM).
Forberedelse 
Inden du går videre, skal du først gennemgå følgende trin:
- Indsæt ContainerId for GTM i settings i OnlineFundraising
- Sæt en Success landing page for alle formål
- Indsæt OnlineFundraising indlejringskode på landingssiden
Når disse tre kriterier er opfyldt, vil datalayer på landingpagen være fyldt med bl.a. følgende information:
Key | Eksempel på data |
of_agreement_frequency | monthly |
of_agreement_name | Christians vej til kongressen |
of_amount | 1 |
of_currency | DKK |
of_data_set_guid | e11d110e-9c3d-4aea-87ea-4872903a3ed9 |
of_embed_url | http://demo.devflowtwo.com/gtmtest/ |
of_form | 8 |
of_oneoff | no |
of_payment_method | Test |
of_payment_session_guid | bd7c66be-e309-49bc-8fe4-ffbcc157216c |
of_payment_status | success |
of_payment_type | payment/agreement/message |
of_purpose_accounting_code | pac2 |
of_purpose_name | Christians vej til kongressen |
of_vat | 0 |
Ekstra variabel
Det er muligt at få ét valgfrit datapunkt med fra formularen. Det gøres ved at indsætte et felt i formularen med "reference": datalayer_var_1.
Hermed er følgende også være tilgængelig i datalayer:
of_datalayer_var_1 | (data fra datalayer_var_1 feltet) |
Du skal selv være opmærksom på (og fjerne) f.eks. Facebook Pixel-tracking, som kan være sat ind på formularerne direkte.
Opsætning af GTM
Ovenstående giver i sig selv ikke nogen tracking, men det gør det muligt at opsætte GTM præcis som ønsket – både til f.eks. Google Analytics og Facebook Pixel.
I bunden af denne artikel finder du en vedhæftning med en eksport af en container, der benytter ovenstående variabler til at sætte event og eCommerce tracking i Google Analytics samt Facebook Pixel.
Dog skal egen GA værdi og Facebook Pixel indsættes i variablerne:
- Google Analytics Tracking_ID
- Facebook Pixel ID
Crossdomain Tracking
Denne tilgang fjerner udfordringerne ved at lave tracking i en iFrame ved at holde tracking til at ske på organisations eget domæne. Dette er en solid og fremtidssikret model.
"Abandon Cart"
Med OFv4 GA tracking har man indtil nu kunnet få event og page views, når en giver indsendte formularen, men endnu ikke havde færdiggjort betalingen. Dette kan bruges til remarketing fokuseret på givere, der har været tæt på at give, men ikke kom i mål.
Da tracking nu først sker ved succes, går denne nuance tabt. Det er der desværre ikke meget at gøre ved i disse dage, hvor browserne kæmper om at stramme mest op om crossdomain tracking.
Alternativt kan du anskue givere, som lander på kampagnesiden, men ikke gennemfører en betaling, som abandon card. Det er ikke lige så præcist, men det er den mulighed, der er tilbage på nuværende tidspunkt.
Webinar
Ønsker du at tracke dine OnlineFundraising-formularer? Så anbefaler vi dig at se vores webinar omo psætning af Google Tag Manager og Facebook Conversion API.
Det kan du blive klogere på:
- Forberedelse af OnlineFundraising
- Opsætning af Google Tag Manager, så events, transactions og page views sendes korrekt til Google og Facebook
- Opsætning af Facebook Conversion API og tilpasning af dit eksisterende Pixel, så du ikke får dubletter
- Sådan tester du din Tag Manager-opsætning.