Der er en tendens til, at browsere bliver mere og mere optagede af privatlivspolitik, hvilket resulterer i, at tracking på tværs af domæner ses som uønsket og derfor umuliggøres. Vi anbefaler derfor, at du bruger Google Tag Manager til tracking af dine OnlineFundraising-formularer. Med Tag Manager bliver alt tracking sendt fra din egen hjemmeside og ikke fra andre domæner som fx OnlineFundraising.dk.
Med Tag Manager kan du også nemt lave cookie-håndtering, så du sikrer dig, at OnlineFundraising ikke sender tracking, hvis dine besøgende har fravalgt det i deres cookie-samtykke. Kun med Tag Manager fortsætter OnlineFundraising ikke blot med at sende tracking, uanset cookie-valg på hovedhjemmesiden.
Det er muligt at opsætte OnlineFundraising således så data bliver gjort tilgængelig i datalaget til Google Tag Manager (GTM). Guiden her viser, hvordan du gør.
Obs. det kræver teknisk kendskab til jeres opsætning i tag manager.
Har du ikke det, anbefaler vi at sende det videre til dem, der har opsat det, eller tage fat i os.
Oversigten for denne guide:
Forberedelse 
Inden du går videre, skal følgende steps være gennemgået:
- Indsæt ContainerId for GTM i settings i OnlineFundraising
- Sæt en Success landing page for alle purposes
- Indsæt OnlineFundraising indlejringskode på landingpagen.
Når disse tre kriterier er opfyldt, vil datalayer på landingpagen være fyldt af bl.a. følgende information:
Key | Eksempel på data |
of_agreement_frequency | monthly |
of_agreement_name | Christians vej til kongressen |
of_amount | 1 |
of_currency | DKK |
of_data_set_guid | e11d110e-9c3d-4aea-87ea-4872903a3ed9 |
of_embed_url | http://demo.devflowtwo.com/gtmtest/ |
of_form | 8 |
of_oneoff | no |
of_payment_method | Test |
of_payment_session_guid | bd7c66be-e309-49bc-8fe4-ffbcc157216c |
of_payment_status | success |
of_payment_type | payment |
of_purpose_accounting_code | pac2 |
of_purpose_name | Christians vej til kongressen |
of_vat | 0 |
OBS
Vær opmærksom på at når GTM containerens id indsættes i OnlineFundraising, stopper OnlineFundraising alt automatisk Google Analytics tracking.
Dog skal du selv være opmærksom på fx Facebook pixel tracking som kan være sat ind på formularene direkte. Det skal du selv fjerne.
Opsætning af GTM
Ovenstående giver i sig selv ikke nogen tracking, men gør det muligt at opsætte GTM præcis som ønsket både til fx Google Analytics og Facebook Pixel.
Vedhæftet i (bunden) af denne artikel, er en eksport af en container der benytter ovenstående variabler til at sætte event og eCommerce tracking i Google Analytics samt Facebook Pixel.
Dog skal egen GA værdi og Facebook Pixel indsættes i variablerne:
- Google Analytics Tracking_ID
- Facebook Pixel ID
FAQ
Crossdomain Tracking
Denne tilgang fjerner udfordringerne ved at lave tracking i en iFrame ved at holde tracking til at ske på organisations eget domæne. Dette er en solid og fremtidssikret model.
"Abandon Cart"
Med OFv4 GA tracking har man indtil nu kunnet få event og pageviews når en giver indsendte formularen, men endnu ikke havde færdiggjort betalingen. Dette kan bruges til remarketing fokuseret på givere der var tæt på at give, men ikke kom i mål.
Grundet at tracking nu først sker ved succes mistes denne nuance. Dette er der desværre ikke meget at gøre ved i disse dage hvor browserne kæmper om at stramme mest op om crossdomain tracking.
Alternativt er at anskue givere som lander på kampagnesiden, men ikke gennemfører en betaling som abandon card. Det er ikke lige så præcis, men den mulighed der er tilbage for nu.
Webinar
Se også vores webinar om tracking-opsætningen: