Form Builder

Tracking med Google Tag Manager

Senest redigeret:

Det er muligt at opsætte OnlineFundraising således så data bliver gjort tilgængelig i datalaget til Google Tagmanager (GTM). For at muliggøre dette, skal følgende gøres

 DinOrganisation.png

  1. Indsæt ContainerId for GTM i settings i OnlineFundraising
  2. Sæt en Success landing page for alle purposes
  3. Indsæt OnlineFundraising indlejringskode på landingpagen.

Når disse tre kriterier er opfyldt vil datalayer på landingpagen være fyldt af bl.a. følgende information:

Key Eksempel på data
of_agreement_frequency monthly
of_agreement_name Christians vej til kongressen
of_amount 1
of_currency DKK
of_data_set_guid e11d110e-9c3d-4aea-87ea-4872903a3ed9
of_embed_url http://demo.devflowtwo.com/gtmtest/
of_form 8
of_oneoff no
of_payment_method Test
of_payment_session_guid bd7c66be-e309-49bc-8fe4-ffbcc157216c
of_payment_status success
of_payment_type payment
of_purpose_accounting_code pac2
of_purpose_name Christians vej til kongressen
of_vat 0

 

OBS

Vær opmærksom på at når GTM containerens id indsættes i OnlineFundraising, stopper OnlineFundraising alt automatisk Google Analytics tracking. Custom tracking sat på formularene skal selv fjernes.

 

Opsætning af GTM

Ovenstående giver i sig selv ikke noget tracking men gør det muligt at opsætte GTM præcis som ønsket både til fx Google Analytics og Facebook Pixel

Vedhæftet denne artikel er en eksport af en container der benytter ovenstående variabler til at sætte event og eCommerce tracking i Google Analytics samt Facebook Pixel. Dog skal egen GA værdi og Facebook Pixel indsættes i variablerne:

  1. Google Analytics Tracking_ID
  2. Facebook Pixel ID

 

FAQ

Crossdomain Tracking

Denne tilgang fjerner udfordringerne ved at lave tracking i en iFrame ved at holde tracking til at ske på organisations eget domæne. Dette er en solid og fremtidssikret model. 

"Abandon Cart" 

Med OFv4 GA tracking har man indtil nu kunnet få event og pageviews når en giver indsendte formularen, men endnu ikke havde færdiggjort betalingen. Dette kan bruges til remarketing fokuseret på givere der var tæt på at give, men ikke kom i mål.

Grundet at tracking nu først sker ved succes mistes denne nuance. Dette er der desværre ikke meget at gøre ved i disse dage hvor browserne kæmper om at stramme mest op om crossdomain tracking.

Alternativt er at anskue givere som lander på kampagnesiden, men ikke gennemfører en betaling som abandon card. Det er ikke lige så præcis, men den mulighed der er tilbage for nu.