Tekniske beskrivelser

Tracking med Google Tag Manager

Senest redigeret:

Der er en tendens til, at browsere bliver mere og mere optagede af privatlivspolitik, hvilket resulterer i, at tracking på tværs af domæner ses som uønsket og derfor umuliggøres. Vi anbefaler derfor, at du bruger Google Tag Manager til tracking af dine OnlineFundraising-formularer. Med Tag Manager bliver alt tracking sendt fra din egen hjemmeside og ikke fra andre domæner som fx OnlineFundraising.dk. 

Med Tag Manager kan du også nemt lave cookie-håndtering, så du sikrer dig, at OnlineFundraising ikke sender tracking, hvis dine besøgende har fravalgt det i deres cookie-samtykke. Kun med Tag Manager fortsætter OnlineFundraising ikke blot med at sende tracking, uanset cookie-valg på hovedhjemmesiden. 

Det er muligt at opsætte OnlineFundraising således så data bliver gjort tilgængelig i datalaget til Google Tag Manager (GTM). Guiden her viser, hvordan du gør.

Obs. det kræver teknisk kendskab til jeres opsætning i tag manager.
Har du ikke det, anbefaler vi at sende det videre til dem, der har opsat det, eller tage fat i os.

Hop til:

 


 

Forberedelse DinOrganisation.png

Inden du går videre, skal følgende steps være gennemgået:

  1. Indsæt ContainerId for GTM i settings i OnlineFundraising
  2. Sæt en Success landing page for alle purposes
  3. Indsæt OnlineFundraising indlejringskode på landingpagen.

Når disse tre kriterier er opfyldt, vil datalayer på landingpagen være fyldt af bl.a. følgende information:

Key Eksempel på data
of_agreement_frequency monthly
of_agreement_name Christians vej til kongressen
of_amount 1
of_currency DKK
of_data_set_guid e11d110e-9c3d-4aea-87ea-4872903a3ed9
of_embed_url http://demo.devflowtwo.com/gtmtest/
of_form 8
of_oneoff no
of_payment_method Test
of_payment_session_guid bd7c66be-e309-49bc-8fe4-ffbcc157216c
of_payment_status success
of_payment_type payment
of_purpose_accounting_code pac2
of_purpose_name Christians vej til kongressen
of_vat 0

 

OBS

Vær opmærksom på at når GTM containerens id indsættes i OnlineFundraising, stopper OnlineFundraising alt automatisk Google Analytics tracking.

 

Dog skal du selv være opmærksom på fx Facebook pixel tracking som kan være sat ind på formularene direkte. Det skal du selv fjerne.

 


 

Opsætning af GTM

Ovenstående giver i sig selv ikke nogen tracking, men gør det muligt at opsætte GTM præcis som ønsket både til fx Google Analytics og Facebook Pixel.

Vedhæftet i (bunden) af denne artikel, er en eksport af en container der benytter ovenstående variabler til at sætte event og eCommerce tracking i Google Analytics samt Facebook Pixel.

Dog skal egen GA værdi og Facebook Pixel indsættes i variablerne:

  1. Google Analytics Tracking_ID
  2. Facebook Pixel ID

 


 

FAQ

Crossdomain Tracking

Denne tilgang fjerner udfordringerne ved at lave tracking i en iFrame ved at holde tracking til at ske på organisations eget domæne. Dette er en solid og fremtidssikret model. 


"Abandon Cart" 

Med OFv4 GA tracking har man indtil nu kunnet få event og pageviews når en giver indsendte formularen, men endnu ikke havde færdiggjort betalingen. Dette kan bruges til remarketing fokuseret på givere der var tæt på at give, men ikke kom i mål.

Grundet at tracking nu først sker ved succes mistes denne nuance. Dette er der desværre ikke meget at gøre ved i disse dage hvor browserne kæmper om at stramme mest op om crossdomain tracking.

Alternativt er at anskue givere som lander på kampagnesiden, men ikke gennemfører en betaling som abandon card. Det er ikke lige så præcis, men den mulighed der er tilbage for nu.