Generelt

Opstart af OnlineFundraising

Senest redigeret:

🎉  Velkommen til OnlineFundraising!  🎉 

Du befinder dig nu ved det mest uoverskuelige step: begyndelsen, men det vil vi gerne lave om pĂĄ.

Derfor har vi lavet en oversigt over forløbet, som bĂĄde giver dig mulighed for at forberede dig og undervejs følge med i, hvor langt vi er. 

Derudover kan du eksempelvis bruge step 4 som en lille huskeseddel – eller bare spørge os. 

Oversigt over forløbet

 


 

1. Opstartsmøde

Du har nu skrevet under på kontrakten, og næste skridt er et opstartsmøde. Én af os konsulenter vil tage fat i dig og arrangere et møde.

Foruden at vi kan fĂĄ hilst pĂĄ hinanden, vil det ogsĂĄ være her, vi afklarer dine behov og kommer med vores gode anbefalinger til den korrekte opsætning. 

Samme konsulent vil følge dig hele opstarten igennem.

Mødeoversigt:
Nogle af de ting, vi typisk gennemgĂĄr pĂĄ mødet er (afhængig af dine behov): 

  • Formularopsætning
    • Hvor mange formularer skal der bygges, og hvad anbefaler vi
    • Hvilke beløb skal vi operere med
    • Hvilke felter er nødvendige i de enkelte formularer

  • Generelle tekster
    • Takke-tekster til efter udfyldelse af formular, herunder e-mail og tekst pĂĄ takkeside
    • Betalingsbetingelser

  • Betalingsmidler

  • Evt. opsætning af SMS-keywords

  • Evt. overflytning af eksisterende aftaler 

 


 

2. Hvad gør vi

Efter opstartsmødet sender vi dig en kort opsummering af den opsætning vi skal til at lave og de ting, vi evt. mangler fra dig. 

Nu begynder det sjove. Vi trækker nemlig i arbejdstøjet og starter opsætningen:

  • Din OnlineFundraising-platform opsættes
  • Formularerne bygges og styles
  • Betalingsmetoderne sættes op
  • Takke-teksterne sættes op og styles. 

 


 

3. Hvad gør du

Imens vi er i gang med opsætningen, er du i gang med at forberede nogle forskellige ting til os. Listen nedenfor kan bruges som en vejledende prioriteret rækkefølge. 

Betalingsmetoder

Betalingskort + MobilePay Online
For at der kan bruges betalingskort til at opkræve, har vi brug for dit:

  • Indløsningsnummer
    Det kaldes noget forskelligt fra leverandør, men de mest brugte er:
    Forretningsnummer, Terminaloperatør forretningsnummer (TOF) eller Merchant ID.
  • Branchekode
    Et 4-cifret nr., som fortæller, hvilken branche din organisation er oprettet i.

Har du allerede en aftale: SĂĄ skal du blot sende os ovenstĂĄende.
Oplys da gerne, hvilke kort aftalen dækker over, OG om der er opsat muligheden for abonnementstræk. 

Har du endnu ikke en aftale: SĂĄ hjælper vi dig gerne i gang med ansøgningen. 

 

MobilePay Subscriptions

Du har mĂĄske allerede en konto til MobilePay, men mangler at tilknytte Subscription, sĂĄ du kan tage imod abonnementsbetalinger med MobilePay? Til det har vi denne guide: MobilePay Subscriptions: Hvordan kommer jeg i gang?

NĂĄr du har aktiveret Subscriptions, vil vi sende et link til dig, som lader dig godkende, at OnlineFundraising kan oprette betalingsaftaler. Meld venligst tilbage, nĂĄr det er godkendt. 

Obs. der kan kun være Ă©n integrator pr. MobilePay subscription aftale. Det vil sige, at skulle I godkende andre til at være integrator, vil forbindelsen til OnlineFundraising fjernes. 

 

Betalingsservice

Hvis ikke du i forvejen har en aftale med Betalingsservice, kan du bruge vores guide: Hvordan opretter jeg en Betalingsservice-aftale hos Nets?

Hvis du allerede har en aftale, skal vi have planlagt en dato for overdragelse og importeret jeres data. Datoen tager vi i dialog, og vi skal stadig igennem følgende:

  1. Forberede data til os: Import af data til OnlineFundraising
  2. Hvorefter vi skal skifte dataleverandør: Betalingsservice: Hvordan skifter jeg dataleverandør?

 


 

Tekster

Som noget af det allervigtigste skal du have formuleret dine takke-tekster. 

Her skelner vi mellem:

  • Tekst pĂĄ skærm, som vises efter en udfyldelse af eksempelvis en formular.

  • Tekst til e-mail, som i forlængelse af ovenstĂĄende sendes til giveren/medlemmet.

  • Betingelser
    Foruden teksten til skærm og e-mail, har vi brug for at du laver nogle betalingsbetingelser. Disse er et krav fra indløserens side og noget giver/medlem accepterer inden udfyldelsen. 

    Bare rolig, vi har en skabelon som du kan bruge. Den findes nederst i denne guide og hedder: Skabelon - Betingelser.docx

     

Personliggør takke-teksterne med variable
Det er muligt at flette de oplysninger, som giveren/medlemmet har givet jer i formularen ind i takkebeskederne på skærm og e-mail. Du finder en oversigt over alle mulighederne her: Brug Variables i Communication.


Gode rĂĄd

Vi har mulighed for at sende forskellige tekster afhængig af formular/formål, men altså også mulighed for at skrive en unik tekst til eksempelvis:

    • Enkelt betaling
    • Fast betaling uden straksopkrævning
      Som primært bruges af Betalingsservice, eller hvis opkrævningen ikke er dags dato men pr. d. 1 i mĂĄneden. 
    • Fast betaling med opkrævning d.d 

Du kan bruge vores skabelon, der ligger i bunden af denne guide, til inspiration.
Hvis du er usikker på, hvad der er muligt – så spørg os.

 


 

Forberedelse af jeres hjemmeside

Indsættelse af formularer
De forskellige formularer, vi opretter, skal indsættes på din hjemmeside. Det klarer du nemt, ved at vi sender dig de koder, du skal bruge.

Der er lidt hjælp at finde i guiden her, hvis det ikke er noget du har prøvet før: Indlejring af formular på hjemmesiden.

URL-adresse til takke siden
Efter en formular er udfyldt, skal giveren/medlemmet lande på en takke-side, hvor den rette takke-tekst vil blive vist. Du skal egentlig bare oprette en url, kunne være [ditdomæne].dk/tak.

DĂ©n url adresse skal vi have, sĂĄ vi kan sørge for, at dine formularer sender givere/medlemmer videre til den rette side. 

 


 

Bogføringskoder

Da vi kan kan lave forskellige formularer med forskellige formĂĄl, har vi ogsĂĄ mulighed for at angive en kode, som ved en eksport af betalingsoplysningerne vil kunne fortælle dig, hvad betalingerne gĂĄr til. 

Du mĂĄ kalde det lige hvad du vil, om det er tal eller bogstaver.
 

Send en oversigt over disse koder til os – sĂĄ sætter vi det op. 

 


 

4. Afrunding af opstart

Vi er nu nĂĄet i mĂĄl og hĂĄber, at du er lige sĂĄ klar som os til at vise resten af verden jeres nye setup!

Inden vi går i luften, har vi naturligvis sørget for at teste, om betalingerne går igennem, og sikre os, at der ikke er fejl i opsætningen.

Har du selv lavet en betaling og vil gerne tilbagebetale den, så følg guiden her: Refund payment.

 


 

5. Afsluttende oplæringsmøde 

Tillykke, du er nu i mĂĄl! 

Hvis du har et oplæringsmøde som en del af din kontrakt, kalder du bare ind til det, nĂĄr det passer ind. Husk at invitere relevante kolleger. 

I mellemtiden
Det vil være en god idĂ© at lave en liste, hvor du løbende skriver de spørgsmĂĄl ned, du mĂĄtte have. MĂĄske du vil ændre pĂĄ beløb, stoppe en aftale, lave en eksport, opsætte Google Tag manager eller noget helt femte? Vi hjælper gerne med det hele pĂĄ oplæringsmødet. 

Tak for denne gang og pĂĄ gensyn i vores support eller univers af guides.