Kampagner

Samtykke: Hvornår og hvordan skal du spørge om lov til at kontakte givere?

Senest redigeret:

Markedsføringsloven, persondataforordningen (GDPR), indsamlingsloven og cookieforordningen. Er der noget at sige til, at man som organisation godt kan blive en anelse forpustet og forvirret, når man skal finde vej i lovgivningen?

Persondataforordningen har fået en del omtale i de danske medier, og derfor er danskerne generelt set meget opmærksomme på, at ikke alle henvendelser er tilladte, uagtet at markedsføringsloven uændret har reguleret dét i årevis. Spørger man den almindelige dansker, er de flestes opfattelse faktisk, at ingen må henvende sig uden forudgående samtykke.

Det nemmeste er derfor at indhente samtykke til at kommunikation og dermed indgå en reel aftale med modtager, som alle kan forstå. Desværre kan det også påvirke andelen af konverteringer, og så er vi tilbage til udgangspunkter, nemlig lovgivning på området. Her skal I kende lovgivningen til bunds, for der er forskel på kanal, modtager og indhold af kommunikationen. 

Er I en paragraf §8A-godkendt indsamlende organisation eller forening, så skal I kunne navigere i reglerne, alt efter kanal, modtagere og indhold af kommunikationen. Få vores guide til reglerne og vores anbefalinger om, hvornår I skal indhente tilladelse til at kontakte personer i vores artikel om permissions.

Var denne artikel en hjælp?

0 ud af 0 fandt dette nyttigt