Tekniske beskrivelser

Facebook Conversion API

Senest redigeret:

Når du ønsker at tracke handlinger på din hjemmeside i Facebook, er det normalt at benytte Facebook Pixel. Denne metode er standard og kræver, at der sættes noget kode ind på hjemmesiden, og at besøgende godkender brug af cookies på siden. Med Facebook Conversion API kan du tracke samme handlinger uden om cookies og begrænsninger i browseren. Det kaldes også serverside tracking.

OnlineFundraising understøtter nu følgende handlinger/events sendt som serverside med Conversion API, evt. i supplement til samme events sendt igennem Facebook Pixel:

  1. completeRegistration
    (efter formular er færdigudfyldt, men før betaling. 
  2. Purchase
    (efter succesfuld betaling).

Forberedelse

  1. Vælg, hvilket Pixel der skal modtager serverside events. Den finder du lettest i business.facebook.com under “hændelsesadministrator”.
    1. Få consent token. Den kan du finde under indstillinger på din pixel.
      Sk_rmbillede_2021-06-02_kl._14.30.50.png
    2. Få dit pixel id
      Sk_rmbillede_2021-06-02_kl._14.31.48.png

    3. Verificer domæne
      For at du med sikkerhed får events igennem, skal der være sammenhæng imellem det domæne, som du sætter OnlineFundraising-formularer ind på, og det domæne, som du har verificeret med din Facebok pixel.


      image4.png

      Læs mere om at verificere her hos facebook

  2. Indsæt data under settings i OnlineFundraising som beskrevet herunder.
    image3.png

    1. Pixel ID: Dit valgte pixel
    2. API token: Indsæt consent token fra valgte pixel. Se 1.a. 
    3. Test Event Code: Valgfri kode til når du ønsker at teste setup i Facebook “test hændelser”.
    4. Agreement Lifetime Value: Et tal, du ønsker at gange værdien af abonenmentsoprettelser med. Hvis du fx forventer at en aftale gennemsnitlig holder i 3 år med månedlig frekvens, så gang med 36. Bemærk, at benytter du mange forskellige frekvenser og kampagner, så hold den på 1, idet vi endnu ikke kan differentiere. 
    5. Event Source URL: Det domæne, du har verificeret dit pixel til, og indsat OF formular på.

 

Deduplikering

Sender du purchase events ind med facebook pixel, er det vigtigt, at de indeholder samme eventID (også kaldet hændelses-ID), som serverside bruger, således at Facebook kan duplikere dem. 

Læs mere hos Facebook: https://www.facebook.com/business/help/823677331451951?id=1205376682832142

image2.png

Her bruger vi et “guid” på den paymentsession fra OnlineFundraising, som er initieret. Den kan du nemmest få fat i i Tag Manager.

Du kan her tilrette det eventID på “Purchase”, som sendes med Facebook Pixel. Enten således her:

datasetguid.png

Eller direkte i et customHTML felt:

fbq('track', 'Purchase', {
value: {{OF Amount}},
currency: 'DKK'
}, {
eventID: 'event.post.'+{{OF DataSet Guid}}
});

 

Hvis ikke du har dataSet Guid som variabel i din Tagmanager kan du oprette den således:

Google_Tag_Manager.png

Hvis du har brug for yderligere hjælp med Tag Manager-opsætning, så se vores guide hertil.

 

Completeregistration (ikke tilgængelig med OF uden serverside)

På grund af stramninger i IOS, Facebook og browsere er det ikke muligt at sende dette event fra OnlineFundraising på traditionel vis med Pixel. Derfor er der ikke brug for duplikering, da eventet kun sendes “serverside”.

 

Brug følgende syntaks til din facebook pixel eventID for CompleteRegistration event:

EventID: event.pre.datasetGuid

 

Purchase

Brug følgende syntaks til din facebook pixel eventID for purchase event:

EventID: event.post.dataSetGuid 

 

Har du nogen spørgsmål? Så er du altid velkommen til at skrive til os på support@onlinefundraising.dk