Aftaler

Skift betalingsmetode

Senest redigeret:

Her kan du læse, hvordan du ændrer betalingsmetoden på en betalingsaftale.

Det er muligt at ændre eller forny betalingsmetoden på flere måder:

  1. I OnlineFundraising: Bruger kan ændre betalingsmetode manuelt (Gå til afsnit)
  2. Via link: Donor/medlem kan ændre betalingsmetode via et link (Gå til afsnit)
  3. Onboarding: Bruger kan ændre betalingsmetode ved hjælp af et Upgrade Workflow (Gå til artikel)
Bemærk: Det er ikke muligt at ændre betalingsmetoden for Betalingsservice 3. part

1. Ret betalingsmetoden i OnlineFundraising

1.1. Find den aftale, du ønsker at ændre betalingsmetode for

Når du vil ændre en betalingsmetode, er det første du skal gøre at finde frem til og vælge den relevante subscription. Du kan finde frem til en kontakt og dennes betalinger/aftaler ved at søge på kontaktens e-mail/telefonnr.

Contacts_with_search.png

Bemærk: Donor/medlem skal være tilgængelig for at kunne gennemføre ændring af betalingsmetode. Donors/medlems oplysninger skal bruges til at opsætte den ny betalingsmetode, og i nogle tilfælde er donors/medlems godkendelse påkrævet.

1.2. Vælg Change ved Payment method

Når du har valgt den relevante subscription, vil du i sektionen payment method finde knappen: "Change". Den klikker du på. 

mceclip0.png

1.3. Indstil den ny betalingsmetode

Herefter åbnes en ny fane i din browser, hvor informationen om betalingsaftalen vil blive vist sammen med de betalingsmidler, det er muligt at skifte til. 

mceclip0.png

Vælg den betalingsmetode, som donor ønsker at skifte til. Når du klikker fortsæt, bliver du automatisk viderestillet til en side, hvor de relevante oplysninger skal opgives for betalingsmetoden. De oplysninger, der skal opgives, er afhængige af, hvilken betalingsmetode der skal sættes op for betalingsaftalen.

Bemærk: Det er kun muligt at vælge mellem betalingsmetoder, der er sat op for din organisation.

1.4. Afslut skift af betalingsmetode

Når skift af betalingsmetode er afsluttet, fremgår det tydeligt på din skærm. Betalingsmetoden vil være gældende for alle fremtidige betalinger.

Tip: I nogle tilfælde har donor/medlem misset nogle betalinger, fordi betalingsmetoden var ugyldig, f.eks. fordi den er udløbet. Det forsømte kan indhentes ved at lave en midlertidigt add-on til betalingsaftalen eller ved at ændre beløbet på betalingsaftalen efter aftale med donor/medlem.

2. Send Ret Betalingsmetode-link til donor/medlem

OnlineFundraising understøtter, at donor/medlem selv kan skifte sin betalingsmetode via et link. Forudsætningen for at kunne sende sådan et link er, at ID'et for betalingsaftalen er kendt. Denne type link bliver ofte genereret programmelt, f.eks. i et CRM-system eller via en integration.

Vigtigt: Link til skift af betalingsmetode bør sendes direkte til donor/medlem – og aldrig deles offentligt.

For at sende linket manuelt til donor/medlem, gør du følgende: 

  1. Udfør trin 1.1-2 i Ret betalingsmetode i OnlineFundraising, det vil sige til og med at du klikker Change payment method.
  2. Kopier link fra browseren. Dette link kan sendes direkte til donor/medlem.

Eksempel fra en browser:

Screenshot_2022-11-15_at_14.52.41.png

Linket er konstrueret således:

https://{{dinOrganisation}}.onlinefundraising.dk/{{merchant}}?change_payment_method={{subscriptionGuid}}

Var denne artikel en hjælp?

0 ud af 0 fandt dette nyttigt