Kommunikation

Opsæt automatiske påmindelser til fornyelse af betalingskort

Senest redigeret:

Ønsker du at sende automatiske påmindelser (på e-mail og/eller sms) fra OnlineFundraising, når et betalingskort på en fast aftale udløber? Så læs med i denne guide, hvor vi beskriver, hvordan du gør.

Trin 1: Opret landingssider på din hjemmeside

Det første du skal gøre er at oprette to nye landingssider på din hjemmeside.

Den første side kan f.eks. hedde https://jereshjemmeside.dk/forny. Det er her dine donorer/medlemmer vil lande, når de skal forny deres betalingskort. 

Den anden side kan f.eks. hedde https://jereshjemmeside.dk/fornyet. Det er stedet, dine donorer/medlemmer lander, når de har gennemført ændringen af betalingsmetoden.

Trin 2: Gå til indstillinger i OnlineFundraising

Vælg Settings i OnlineFundraising's hovedmenu.
Settings_.png

Trin 3: Vælg nye betalingsmetoder 

Under "Settings" kan du beslutte, hvilke betalingsmetoder du ønsker, at donor/medlem skal have mulighed for at vælge mellem, såfremt betalingsmetoderne håndteres af OnlineFundraising.

Trin 4: Indsæt URL'er for landingssiderne

Indsæt de nye URL'er til dine landingssider under "Settings". 
Change_payment_method.png

Når donor/medlem klikker på den automatiske e-mail, lander vedkommende på den side, som er sat ind på "URL to change". Her vil der være en formular med mulighed for at ændre betalingsmetoden på deres aftale.

Trin 5: Download og indsæt scripts på landingssider

Download de to scripts under "URL to change" og "URL when changed" via funktionen "Download change payment method script", og læg dem derefter på de to landingssider nævnt i trin 1. 

Trin 6: Sæt e-mailen op under Communication

Når ovennævnte side er klar på din hjemmeside, skal du opsætte den e-mail, du ønsker at sende ud i forbindelse med kortfornyelsen.

Gå til "Communication" i hovedmenuen, hvor du finder sektionen "Retention". Her kan du sætte en automatisk e-mail op for, når et kort udløber, eller hvis en betalingsmetode bliver annulleret via Betalingsservice eller MobilePay. Du gør det ved at aktivere den pågældende skabelon, så den stør som "Active"

Ikonet i højre side for den skabelon, du har valgt at aktivere, bliver tilsvarende grønt. Billedet nedenfor viser OnlineFundraisings standardskabelon for kortudløb: 

Hvis du bruger OnlineFundraisings standardskabelon, er linket til landingssiden med skift af betalingsmetode allerede lagt ind i indholdet til e-mail og sms-skabelonen. Linket er til stede i brødteksten og i knappen (jf. billede ovenfor). Linket bliver flettet ind og ser i sin rå form ud på følgende måde:
https://{{organisationChangePMUrl}}?change_payment_method={{subscriptionGuid}}
Som eksempel vil linket se sådan ud for landingssiden "https://jereshjemmeside.dk/forny" for modtageren af emailen:
https://jereshjemmeside.dk/forny/?change_payment_method=c6b10c23-66ca-4797-a153-47fde882xxxx
Du kan med fordel tilpasse denne skabelon med din organisations branding. 

Sådan tester du om forny-siden virker

For at teste om formularen på forny-siden virker, skal du bruge et subscription-ID, men det bliver ikke vist i testvisningen. 

En måde at teste det på er ved at gå ind på en aktiv subscription og klikke på "Change" under "Payment method". Det vil føre dig til forny-siden med formularen.

Subscription – change.jpg

Når du har aktiveret funktionen og e-mails bliver sendt ud, kan du desuden gå ind og se, hvordan de forskellige e-mails ser ud i e-mailhistorikken. Du kan læse, hvordan du finder e-mailhistorik her.

Var denne artikel en hjælp?

0 ud af 0 fandt dette nyttigt