Formularer til virksomheder er ofte en smule anderledes end formularer til private donorer. Man bør derfor lave en decideret virksomhedsformular, så den passer til formål og brugeroplevelse.
Har du et CRM-løsning? Så skal du først kontakte din CRM-integrator, så I er sikre på, at data havner korrekt i jeres CRM-løsning, både med hensyn til virksomhedsoprettelsen og kontaktpersonen. Her anbefales det, at man opretter virksomhedskontakter som en anden type kontakt. Overvej også, hvilken e-mail I skal bede om - den e-mail, som er knyttet til virksomhedens CVR, eller den som udfylder formularen.
Denne guide dykker ned i nogle af de elementer, du bør overveje, men kontakt gerne supporten, hvis du ikke har en virksomhedsskabelon.
Har du ikke oprettet en formular før? Så læs her, hvordan du opretter en ny formular.
1. Definér beløb
Først og fremmest skal du bestemme, hvilke(t) beløb, du vil vise for brugeren. De fleste organisationer vælger her samme model som til private donorer, nemlig tre forudbestemte beløb og et valgfrit felt med defineret minimumsbeløb.
Se her, hvordan du angiver minimumsbeløb.
Med eller uden moms?
Til virksomheder vil man oftest vise beløbet eksklusive moms. Husk at angive det tydeligt i formularen, at der er tale om en donation eksklusive moms.
Derefter angiver du beløbet eksklusive moms (se ovenfor) og indstiller formularen til at lægge momsen oveni, når beløbet trækkes. Dette gør du i højre side af formularbyggeren, under Form settings:
VAT percentage skal sættes til 25, og VAT handling til VAT added to charged amount.
2. Definér betalingsmetode
Dernæst skal du definere, hvordan du ønsker at modtage betalinger. Her er kort det mest almindelige, da det dels er en betalingsmetode, de fleste virksomheder mestrer, dels sikrer automatisk håndtering af betalingen. Du kan vælge faktura, men da OnlineFundraising ikke kan udstede selve fakturaen, skal du derefter manuelt håndtere denne del. Derfor anbefaler vi, at du i stedet angiver kort som primære betalingsmetode – og måske endda eneste.
Nogle organisationer tilbyder også betaling med MobilePay. Man kan som bruger af MobilePay angive flere betalingskort, men vi har på nuværende tidspunkt ikke pålidelige data på, hvor mange brugere der har angivet et virksomhedskort.
3. Bestem datafelter
Herefter skal du vælge, hvilke felter brugeren skal angive ved donationen. Vi anbefaler klart, at du starter med at bede om virksomhedens CVR-nummer og gør det til et påkrævet felt. Herefter kan vi nemlig automatisk hente oplysningerne omkring virksomheden fra CVR-registret, såsom virksomhedsnavn, adresse og e-mail på primær kontaktperson. Det gør det nemt for brugeren, men også lettere for jer, da I så fremover får en unik nøgle, I kan bruge til at følge dén virksomheds donationer på.
Du kan se et eksempel på den type formular her.
Overvej, om kontaktpersonens navn skal deles i fornavn og efternavn, da det kan lette den efterfølgende kommunikation på f.eks. e-mail. Derudover kan du bede om supplerende oplysninger, som kan være relevante for netop jer, f.eks. virksomhedens hjemmeside eller kontaktpersonens telefonnummer. Bed kun om oplysninger, I har tænkt jer at bruge, det er mest bruger- og GDPR-venligt.
Skattefradrag > angiv CVR
Ønsker I ikke at sætte CVR som påkrævet, kan I i stedet for gøre det betinget af, om virksomheden ønsker skattefradrag. Her vil oplevelsen for brugeren i stedet fungere som på denne formular
Det gøres ved at vælge input typen Tax deduction with hidden business Code på feltet:
4. Bestem kommunikation
Endelig skal du bestemme, hvilken kommunikation virksomheden skal modtage efter donationen er gennemført. Vi anbefaler, du laver en separat communication netop til virksomheder, hvor du kan flette virksomhedens navn ind, samt gerne fulde oplysninger omkring donationen. Hermed får bekræftelsesmailen mere karakter af kvittering, som kan indgå i virksomhedens bogføring.
Du kan læse mere om at oprette og tilpasse communications her og blive klogere på hvilke flettefelter, du kan bruge her.
Det er muligt at oprette forskellige communications alt efter beløbsstørrelse eller type af produkt/donation, så f.eks. en donation på DKK 10.000 eller mere får link til jeres logopakke. I skrivende stund kan du dog ikke selv knytte dem sammen i formularen, så kontakt gerne support, når du har oprettet formularen og lavet de tilhørende communications, så hjælper vi dig i mål.
5. Betalingsbetingelser og privatlivspolitik
Endelig bør du overveje, om jeres betalingsbetingelser skal være anderledes for erhverv end private donorer. Det vil vi klart anbefale, fordi I så kan være mere præcise i jeres beskrivelser af formål mm. Dernæst skal jeres privatlivspolitik også opdateres, så den afspejler den nye type af formularer.