Din formular er sat op og indsat på hjemmesiden, purpose og communications spiller, og du er klar til at gå live – næsten. For vi anbefaler, at du altid tester dine formularer en sidste gang, inden du trykker start på en e-mailappel, digitale annoncer eller lignende. Men hvordan gør du det bedst? Det bliver du klogere på i denne artikel.
Først og fremmest er det vigtigt, at du tester alle scenarier igennem, som er tilgængelige i formularen. Det gælder altså både engangs- og fast støtte, forskellige valgmuligheder i forhold til type af medlemskab, frekvens, betalingsmiddel osv. Årsagen til det, er, at det er den eneste måde, du kan sikre dig, at du sender den korrekte bekræftelse, og at dine data bliver gemt korrekt i forhold til f.eks. purpose(s).
Test med +"noget"
Start med at udfylde formularen systematisk, så du får testet alle muligheder igennem. Sørg for, at du kan se forskel på dine indtastninger efterfølgende – både ved at bruge forskellige navne ("TestEngangsMP" f.eks.) og e-mailadresser. Her kan du udnytte en smart funktion, som findes i Outlook, Gmail og mange andre mailklienter. Skriver du f.eks. "minemail+testengangsMP@mitdomæne.dk" vil formularen opfatte det som en unik e-mail, men din mailklient vil modtage den som "minemail@mitdomæne.dk". Det lille plus angiver, at alt efter fortsat er samme modtager, men tillader dig at angive forskellige adresser, så de ikke merges i dit CRM.
Test på desktop, tablet og mobil
Ja, vi ved det godt: det tager tid! Men test, at visningen af alle felter – også dem, der kun dukker op ved særlige beløb, adresser eller andet – vises korrekt på forskellige størrelser skærme. Så test på din store skærm på kontoret, test med en tablet og test på mobilen. Har du ikke alle de devices ved hånden, kan Udviklerværktøjer i Chrome-browseren hjælpe dig.
Tast Ctrl + Shift + I (i Chrome), og klik på ikonet for forskellige skærme og tilpas derefter skærmstørrelsen øverst:
Betal rigtigt
Når du tester, skal du betale med rigtige betalingsmidler, og på alle betalingsmidler. Du kan vælge at fjerne minimumsbeløbet, mens du tester, så du kan teste med mindre beløb. Ellers refunderer du beløbet efterfølgende (se længere nede i denne guide). Med Betalingsservice, faktura og lignende betalingsmidler, hvor pengene ikke trækkes straks, kan du selvsagt ikke vente på, at betalingen reelt gennemføres. Her må du i stedet udfylde formularen og kontrollere data i OnlineFundraising (se nedenfor).
Når du har gennemført betalingen/tilmeldingen, skal du kontrollere, at den korrekte kvitteringsbesked vises på skærmen og/eller mail og/eller sms. Læg især mærke til, om teksten er korrekt i forhold til engangs/fast støtte.
Kontrollér data i OnlineFundraising
Herefter skal du søge dine testpersoner frem i OnlineFundraising. Du kan søge på forsiden af OnlineFundraising eller under Transactional > Contacts. Når du har fundet den korrekte kontakt, skal du først kontrollere, at data på kontakten er korrekt. Kommer de forventede oplysninger med, eller mangler du noget i din formular?
Dernæst skal du kontrollere, at data er korrekt på betalingen. Der vil være forskel på data, alt efter om det er en engangsdonation eller fast støtte.
For en fast støtte skal du kontrollere f.eks.
- Agreement type
- Purpose accounting code
- Beløb
- Frekvens
- Next due date + start dato
- Skattefradrag
For enkeltdonationer skal du kontrollere f.eks.
- Purpose accounting code
- Beløb
- Skattefradrag
Har du f.eks. særlige utm-koder eller andet, som ligger på betalingens datasæt, må du åbne dette og kontrollere data dér.
Kontrollér data i jeres CRM-løsning og/eller e-mailplatform
Data ser godt ud i OnlineFundraising, og du får korrekt bekræftelse. Så er alt godt, ikke? Mnja – erfaringen viser desværre, at det er en god ide at kontrollere data hele vejen. Det betyder, at du er nødt til at åbne jeres CRM og/eller e-mail platform (det sidste, hvis data flyder direkte dertil fra OnlineFundraising) og kontrollere, at data ser korrekt ud dér. Det er her, vi ofte fanger de små ting, som opstår, når man kopierer en kampagne. Så lyt til vores dyrt købte erfaringer og tag den sidste test med. Du bliver glad for det!
Tilbagefør betaling og stop aftale
Til sidst kan du tilbageføre din betaling, såfremt du ønsker det. Find den pågældende betaling og klik på Refund øverst. Så tilbagebetales pengene på samme konto – det kan tage nogle dage, afhængig af gateway.
En fast aftale stoppes på samme måde ved, at du åbner aftalen og klikker Cancel øverst i vinduet.
Tip! Hør gerne din bogholder, om du skal gøre noget særligt, når du tester. Måske vil de gerne have, at du ændrer purpose på betalingen, så de lettere kan skelne test fra rigtige donationer.
Test med data fra eksterne formularer
Bruger du eksterne formularer, hvor I overfører data fra f.eks. en specialbygget formular, BetterNow eller lignende, via OnlineFundraisings API? Så skal du være særligt grundig med at teste data hele vejen, og opmærksom på f.eks. Communications. Får I alle data med, og flettes det korrekt ind i bekræftelsesmails?
Vær opmærksom på, at data skal overføres i et format, der matcher OnlineFundraisings datamodel. Er du i tvivl, så ræk ud til supporten.