Formularbygger

Sådan tracker du formularer med Google Tag Manager

Senest redigeret:

Standard tracking i OnlineFundraising foregår gennem brug af Google Tag Manager (GTM). Denne artikel guider dig igennem opsætningen. Vi viser også, hvordan du håndterer consent, så du sikrer, at der ikke sendes tracking, hvis dine besøgende har fravalgt det i deres cookie-samtykke. Det gøres ved, at OnlineFundraising gør relevant data tilgængelig i datalaget til Google Tag Manager (GTM) på alle takkesider, hvor OnlineFundraisings kvitteringsscript er indlejret. Læs evt. mere her.

Webinar_tagmanager.png

Forberedelse DinOrganisation.png

Inden du går videre, skal du gennemgå følgende trin:

  1. Indsæt ContainerId for GTM i settings i OnlineFundraising
  2. Sæt en Success landing page for alle formål på alle formularer
  3. Indsæt OnlineFundraisings kvitteringsscript på dine succes landing pages

Når disse tre kriterier er opfyldt, vil datalayer på landingssiden være fyldt med følgende information:

Key Eksempel på data
of_agreement_frequency monthly
of_agreement_name Christians vej til kongressen
of_amount 1
of_currency DKK
of_data_set_guid e11d110e-9c3d-4aea-87ea-4872903a3ed9
of_embed_url http://demo.devflowtwo.com/gtmtest/
of_form 8
of_oneoff no
of_payment_method Test
of_payment_session_guid bd7c66be-e309-49bc-8fe4-ffbcc157216c
of_payment_status success
of_payment_type payment/agreement/message
of_purpose_accounting_code pac2
of_purpose_name Christians vej til kongressen
of_vat 0

 

Ekstra variabel

Det er muligt at få ét valgfrit datapunkt med fra formularen. Det gøres ved at indsætte et felt i formularen med "reference": datalayer_var_1. 

Hermed er følgende også tilgængeligt i datalayer:

of_datalayer_var_1 (data fra datalayer_var_1 feltet)

 

Opsætning af GTM

Ovenstående data alene giver ikke nogen tracking, men det gør det muligt at opsætte GTM præcis som ønsket – både til f.eks. Google Analytics 4 og Facebook Pixel. I bunden af denne artikel finder du en vedhæftning med en eksport af en container, der benytter ovenstående variabler til at sætte event og eCommerce tracking i Google Analytics samt Facebook Pixel.

Du skal indsætte egne værdier i følgende variabler:

  1. Google Analytics Tracking_ID
  2. Facebook Pixel ID

 

"Abandon Cart" 

Med OnlineFundraising Google Analytics tracking har man indtil nu kunnet få event og page views, når en giver indsendte formularen, men endnu ikke havde færdiggjort betalingen. Det kan bruges til remarketing mod givere, der har været tæt på at donere, men ikke gennemførte betalingen.

Da tracking nu først sker ved succes, går den nuance tabt. Det er der desværre ikke meget at gøre ved på nuværende tidspunkt, hvor browserne kæmper om at stramme mest op om cross-domain tracking.

Alternativt kan du anskue givere, som lander på kampagnesiden, men ikke gennemfører en betaling, som "abandon card". 

Webinar

Ønsker du at tracke dine OnlineFundraising-formularer? Så anbefaler vi dig at se vores webinar om opsætning af Google Tag Manager og Facebook Conversion API.

 

Det kan du blive klogere på:

  • Forberedelse af OnlineFundraising
  • Opsætning af Google Tag Manager, så events, transactions og page views sendes korrekt til Google og Facebook
  • Opsætning af Facebook Conversion API og tilpasning af dit eksisterende Pixel, så du ikke får dubletter
  • Sådan tester du din Tag Manager-opsætning.

Var denne artikel en hjælp?

0 ud af 0 fandt dette nyttigt