Velkommen og opstart

Sådan bliver du godkendt af Indsamlingsnævnet

Senest redigeret:

Inden I begynder en indsamling, er det vigtigt, at I senest to uger inden indsamlingens start søger om tilladelse hos Indsamlingsnævnet. Først når Indsamlingsnævnet har godkendt jeres ansøgning, kan I lovligt starte jeres indsamling.

Vær dog opmærksom på, at I skal have en indsamlingstilladelse på plads, inden I kan søge om en indløsningsaftale til kortbetalinger og MobilePay Online. Vi anbefaler derfor, at I søger om godkendelse i god tid. 

Ansøg om tilladelse til indsamling

På Indsamlingsnævnets hjemmeside finder du blanketter og vejledning til at ansøge om:

1. Tilladelse til en specifik indsamling 

Hvis I er en ny organisation, skal I søge om tilladelse til en specifik indsamling. Vær i den forbindelse opmærksom på følgende:

  • Der skal betales et gebyr senest samtidig med, at I indsender ansøgningen
  • I skal have en bankkonto, der er oprettet specifikt til indsamlingen
  • Ansøgningen skal underskrives af de ansvarlige for indsamlingen

2. Tilladelse til indsamlinger i op til tre år

Tilladelse til indsamlinger i op til tre år kan kun gives, hvis din organisation er §8A-godkendt og mindst tre år gammel.

Du kan finde blanketter og vejledning til begge ansøgninger her.

Hvilke indsamlinger skal anmeldes?

Alle offentlige indsamlinger skal godkendes af Indsamlingsnævnet. Jeres indsamling betragtes som offentlig, hvis I ikke kender eller har særlig tilknytning til alle i den personkreds, I vil samle ind i. Der findes dog undtagelser i loven til kravet om en tilladelse. Blandt andet skal politiske partier ikke søge om tilladelse til indsamling.

Du kan læse mere om undtagelserne i Indsamlingsnævnets Ofte stillede spørgsmål under punktet Skal jeg have tilladelse til min indsamling?”.

Var denne artikel en hjælp?

0 ud af 0 fandt dette nyttigt