OnlineFundraising håndterer alle betalinger automatisk, og du skal dermed intet foretage dig. Det følgende er derfor kun for at give dig et indblik i, hvordan vi håndterer betalinger, og hvad fristerne for de forskellige betalingsgateways er.
Der er forskellige tidsfrister for, hvornår en opkrævning skal varsles, så den kan trækkes til forfaldsdato afhængigt af den valgte betalingsmetode.
OnlineFundraising behandler aktive betalingsaftaler og forbereder nye opkrævninger hver eftermiddag alle ugens dage. Umiddelbart herefter bliver en betaling synlig i OnlineFundraising. Afhængig af betalingsmetoden vil en betaling enten være vist som Pending eller Charged.
Betalingsservice
Tidsfrist
Betalingsservice har en række officielle deadlines for oprettelser og ændringer. Dem finder du her.
Håndterer vi Betalingsservice på vegne af din organisation, gælder det dog, at vi skal modtage aftalegrundlaget/ændringen tids nok til, at vi kan nå at sende det til Betalingsservice før den officielle frist. Du kan stole trygt på, at vores værktøjer til både formularer og telemarketing selv holder styr på tidsfristerne, og du behøver derfor ikke at bekymre dig om det.
Betalingsservice har følgende frister for hhv. nyoprettelser, afmeldinger og ændringer:
Frister for nyoprettelser |
Frister for ændringer |
Frister for annullering |
|
Oprettelse af ny aftale Vi sender løbende til BS og det tager max 24 timer før en aftale er oprettet, dog skal det senest ske før kl. 17:00 den sidste bankdag før BS's frist, for at komme med til kommende måned, hvilket giver følgende frister i 2024: | Tilføjelser af AddOn, samt ændringer i aftalen (f.eks. ændring i frekvens og/eller beløb), skal finde sted inden kl. 14.00 fem dage før Betalingsservices frist. Sker dette ved importfil, skal vi have den i hænde én arbejdsdag før, hvilket giver følgende frister: |
Annullering af opkrævning uden advisering i BS-oversigten, skal ske før kl. 17:00 dagen før BS's frist, hvilket giver følgende frister: |
Annullering af opkrævning skal ske før kl. 17:00 den sidste bankdag i måneden, hvilket giver følgende frister: |
23. januar |
18. januar |
23. januar |
31. januar |
21. februar |
16. februar | 21. februar | 29. februar |
19. marts | 14. marts | 19. marts | 27. marts |
22. april | 17. april | 22. april | 30. april |
23. maj | 18. maj | 23. maj | 31. maj |
20. juni | 15. juni | 20. juni | 28. juni |
23. juli | 18. juli | 23. juli | 31. juli |
22. august | 17. august | 22. august | 30. august |
20. september | 17. september | 22. september | 30. september |
23. oktober | 18. oktober | 23. oktober | 31. oktober |
21. november | 16. november | 21. november | 29. november |
17. december | 12. december | 17. december | 30. december |
Frist for opgradering
Vi forbereder indbetalinger (Payments) i henhold til Betalingsservices frist. Derfor skal ændringer på aftalen i form af frekvens og/eller beløb finde sted før denne dato. Herefter vil ændringer først have indvirkning på næstkommende opkrævning.
Resultat af opkrævning
Da Betalingsservice giver debitor/betaler mulighed for at afvise en opkrævning frem til og med d. 7. i betalingsmåneden, orienteres vi som dataleverandører først om opkrævningens resultat på den første bankdag efter d. 7 i måneden. Dette er oftest fra d. 8.-11. i forfaldsmåneden.
Benytter du Betalingsservices basisløsning, uden indbetalingskort, vil du finde status: Charged, Rejected eller Cancelled.
Benytter du Betalingsservices totalløsning med indbetalingskort, vil du finde status: Charged, Rejected, Cancelled eller Pending. Du vil finde, at manglende betaling fortsat fremgår som Pending. Dette er udtryk for et indbetalingskort, som ikke er blevet betalt.
Udbetaling
Betalingsservice står for selve udbetalingen til jer. Læs mere om udbetalingstid for Betalingsservice her.
Refundering
Refundering hos Betalingsservice fungerer på en lidt speciel måde, da det er en opkrævning med modsat fortegn. Yderligere følger en refundering også Betalingsservices deadlines (se ovenfor).
Hvis en refundering eksempelvis sker d. 24. februar – vel at mærke efter d. 19. februar – vil din refundering først blive udført i april måned.
Betalingsservice som tredjepart
Hvis I selv driver Betalingsservice, men samler oplysninger via vores formular, så benytter I det, vi kalder for Betalingsservice tredjepart. Her vil ovenstående ikke være gældende. Tag derfor en snak med dem, der håndterer jeres aftaler, og hør hvordan fristerne er her.
MobilePay Subscriptions
Tidsfrist
Specielt for MobilePay Subscriptions er, at et træk skal varsles, så den dukker op i brugerens app mindst 2 dage før forfaldsdatoen.
Frist for nyoprettelser
MobilePay Subscriptions har ingen frist for nyoprettelse, da de kan foregå kontinuerligt gennem måneden. Aftalen vil dukke op i betalers/givers app med det samme.
Bemærk, at det er muligt at foretage en straksbetaling i forbindelse med oprettelsen af aftalen.
Frist for opgradering
Vi forbereder indbetalinger (Payments) otte dage før næstkommende forfaldsdato. Derfor skal ændringer på aftalen i form af frekvens og/eller beløb finde sted før denne dato. Herefter vil ændringer først have indvirkning på næstkommende opkrævning.
Frist for annullering af betaling og betalingsmetode
Der er ingen frist for annullering af sendt opkrævning samt betalingsmetode.
Resultat af opkrævning
Vi får svar på automatiske opkrævninger på forfaldsdatoen, eller op til 3 dage efter forfaldsdatoen, hvis og såfremt det ikke lykkes MobilePay Subscriptions at opkræve det tilhørende betalingskort eller bankkonto i første og anden omgang.
Du vil finde status: Charged, Rejected eller Cancelled.
Udbetaling
MobilePay står for selve udbetalingen til jer. Læs mere her.
Tilbagebetaling
Pr. 19. maj 2022 understøtter MobilePay kun tilbagebetaling, hvis man på dagen har modtaget transaktioner til at dække tilbagebetalingen. Læs evt. mere her.
Betalingskort
Tidsfrist
Ingen tidsfrist.
Frist for nyoprettelser
Ingen tidsfrist.
Frist for opgradering
Ingen tidsfrist.
Frist for annullering af betaling og betalingsmetode
Ingen tidsfrist.
Resultat af opkrævning
Det hænder, at det ikke lykkes at opkræve betalingskort automatisk i første forsøg af en lang række forskellige årsager. Sker det, får betalingen status: AwaitingRetry, hvorefter vi forsøger at opkræve betalingen fem gange over fem dage fra forfaldsdatoen. Lykkes det ikke at opkræve trods gentagne forsøg, får betalingen status: Failed.
Foruden nævnte scenarie vil du få status: Charged eller Cancelled.
Udbetaling
Hvordan og hvor ofte udbetalingen foregår afhænger af den anvendte indløser for det anvendte betalingskort, da det er dem, der står for selve udbetalingen til jer. Læs mere her.
Tilbagebetaling
Tilbagebetaling kan finde sted indtil tre måneder efter indbetalingsdatoen og fremgår af betalers/givers bankkonto på den efterfølgende bankdag.
SMS
Tidsfrist
Ingen tidsfrist.
Frist for nyoprettelser
Ingen tidsfrist.
Frist for opgradering
Ingen tidsfrist.
Frist for annullering af betaling og betalingsmetode
Ingen tidsfrist.
Resultat af opkrævning
Du vil finde status: Charged, Failed (hvis ukendt nummer eller firmatlf.) eller Cancelled.
Udbetaling
OnlineFundraising står for selve udbetalingen til jer. Læs mere her.
Tilbagebetaling
Det er muligt at refundere en opkrævning i 30 dage efter betalingsdatoen.