Kommunikation

UTM-tags i formularer

Senest redigeret:

Hver formular indeholder en række skjulte felter, der oprettes automatisk – uanset hvilke felter, du ellers vælger at inkludere. Nogle af disse såkaldte "metadata" indeholder UTM-parametre, som kan bruges til at tracke dine digitale kampagners perfomance. 

Hvad er UTM-parametre?

UTM (Urchin Tracking Module) gemmer information om, hvor dine donorer kommer fra – f.eks. hvilket medie (e-mail, Facebook osv.), hvilken kampagne og endda hvilket annoncesæt. Så hvis du er nysgerrig på, om det var annonce A eller B, der gav penge i kassen, er det altså UTM-parametre, du skal arbejde med.

Brug af UTM-parametre i e-mailkommunikation

UTM-parametre kan også bruges til at tilpasse kommunikationen fra jeres e-mailplatform. Hvis en donor har reageret på en bestemt annonce, kan du fortsætte kommunikationen med samme tema (billeder, sag, vinkling) i f.eks. et introflow. Dermed holder du fast i donors oprindelige engagement.

Det skal du være opmærksom på

De skjulte felter indeholder kun data, hvis URL'en der førte til siden, indeholdt UTM-parametre. Hvis du f.eks. guider donor ind på forsiden, og vedkommende derefter klikker på donationssiden, vil linket til den side ikke indeholde UTM-parametre. Kommer donor derimod direkte fra en annonce på f.eks. Facebook, vil den ofte indeholde UTM-parametre, og disse gemmes dermed i feltet i din OnlineFundraising-formular.

Hvis felterne er tomme i din eksport, skyldes det altså, at de ikke havde UTM-parametre med, da siden blev vist.

Vi anbefaler at bruge Google Tag Manager eller lignende værktøjer til at tracke trafikken. Det gør det muligt at følge UTM-parametre, også selvom donor bevæger sig rundt på siden, inden vedkommende donerer. Det kan du blive klogere på i denne supportartikel: Track formularer med Google Tag Manager

Hvilke UTM-parametre gemmes?

I OnlineFundraising gemmer vi følgende UTM-parametre:

Parameter Formål Eksempel
utm_source Hvor kommer trafikken fra?  utm_source=google
utm_medium Hvilken type link er brugt? utm_medium=organic-social
utm_campaign Hvilken kampagne hører trafikken til? Giver mulighed for at samle flere annoncer under én paraply utm_campaign_mors-dag-appel
utm_content Hvilket indhold var vist til netop disse modtagere? utm_content=annonceA

Der er mange måder at bruge UTM-parametre på, og det skal altid gøres i et samspil mellem alle de personer, som er ansvarlige for de digitale kanaler: Sociale medier, digital annoncering, e-mailmarketing, sms-udsendelse (hvis de indeholder forkortede links) osv. Her koordineres, hvordan I bedst bruger UTM-parametre i samspil i forhold til netop jeres organisation, så I kan aflæse de ønskede resultater på tværs af jeres digitale indsats.

OnlineFundraising opsamler ovenstående parametre, hvis de er tilføjet det link, der peger på siden. Et eksempel på et korrekt opbygget link kunne være: 

https://dinorganisation.dk/stot?utm_source=facebook&utm_medium=paid-social&utm_campaign=awesomefundraiser&utm_content=annonceA

I dette eksempel angiver det med blåt angiver UTM-parametrene. 

Du kan bruge forskellige online værktøjer, som kan hjælpe med at bygge ovenstående link korrekt, f.eks. Googles URL-builder.

 

Sådan eksporterer du metadata

Skulle du have lyst til at hive data ud på den enkelte formular og herefter analysere det i f.eks. Excel, skal du gøre følgende:

1. Åbn Export-modulet og klik på New export i øverste højre hjørne.

2. Vælg Metadata > DataSet.

3. Navngiv din export, så du kan skelne, hvilke type data du henter (f.eks. formularens navn).

4. Sæt filter på eksporten, så den kun inkluderer den formular, du skal se data fra. 
Vi anbefaler, at du henter data fra en formular ad gangen (bemærk, at datasets kun kan eksporteres 1 år ad gangen).

5. Sørg for, at der er sat flueben ved Include all references.

6. Indtast evt. din e-mailadresse og klik Create. Eksporten sættes nu i kø, og du får en notifikation, når den er klar.

7. Klik på download-ikonet ud for den ønskede eksport.

8. Din fil ligger nu under Overførsler/Downloads (kan hedde andet, afhængig af dit operativsystem). Åbn den i fx Excel og find de kolonner, som begynder med utm_ Så kan du analysere på din kampagne. Filen slettes automatisk efter 7 dage·

 

Var denne artikel en hjælp?

0 ud af 0 fandt dette nyttigt